Ada pula ibu bapa yang begitu teruja inginkan kejayaan anak-anak mereka.Hal ini berlaku kerana ketidakfahaman mereka dengan sistem pendidikan yang baru diperkenalkan oleh KPM.Murid tahun satu mula diperkenalkan dengan KSSR(Kurikulum Standard Sekolah Rendah).Yang peliknya kan dah diberikan taklimat tentang perkara ini pada peringkat awal sekolah lagi.Segalanya telah diberikan penjelasan tentang kaedah dan cara bagaimana murid tahun satu memulakan pembelajarannya.
Ketidakpuasan hati itu dijelmakan dengan membuat pemantauan sendiri.Adalah sorang ibu tu ketika menghantar anak ke sekolah lalu masuk ke dalam kelas anaknya.Hingga sanggup masuk ke dalam kelas memeriksa fail-fail murid termasuk anaknya bagi melihat perkembangan pembelajaran anaknya.Adakah anak dia tak belajar ke?Selalunya ada saja kerja sekolah dibekalkan oleh guru.Ini tidak bila anak mereka balik tiada kerja yang dibekalkan.Segala kerja dibuat di dalam kelas.
Peringkat awal tahun satu mereka hanya dilatih untuk mengenal dan menyebut huruf dan perkataan.Jadi bagaimana nak bagi kerja sekolah.Apabila telah mahir barulah diajar membaca dan menjelang April barulah diperkenalkan dengan tulisan.Namun bagi murid yang celik sedikit diberikanlah kerja sampingan.Adalah kerja bertulis untuk murid itu lakukan.Tapi tak lah banyak sangat hingga membebankan mereka pulak di rumah.
Kalau kerja tak siap mak bapak dia pulak yang siapkan.Apabila cikgu semak,tulisannya berbeza dan apabila ditanya murid cakap mak yang tolong tuliskan.Apalah jenis mak ni.Janganlah kerana terlalu sayangkan anak hingga sanggup berbuat demikian.Konon takut anak dia dimarahi atau dipukul oleh cikgu hingga sanggup membantu anak mereka menyiapkan kerja yang dibekalkan.
Ada juga mak bapak yang terlalu sayangkan anak sampaikan anak tak pergi sekolah pun dia tak kesah.Anak menangis apabila sampai di sekolah.Tak tahan dengan karenah anak sanggup pula bawak anak balik ke rumah.Manjakan sangat.Dari kecillah nak didik anak dengan merotan dan memberikan penegasan.Ini tidak ikut saja kata anak.Sayangkan anak tu rotan-rotan ajelah.Dari kecillah kita rotan dia,nanti kalau dah besar kita pulak dia yang rotan.Menangis tak berlagulah mak bapak yang begini.Macam Anakku Sazali.
Ketidakpuasan hati itu dijelmakan dengan membuat pemantauan sendiri.Adalah sorang ibu tu ketika menghantar anak ke sekolah lalu masuk ke dalam kelas anaknya.Hingga sanggup masuk ke dalam kelas memeriksa fail-fail murid termasuk anaknya bagi melihat perkembangan pembelajaran anaknya.Adakah anak dia tak belajar ke?Selalunya ada saja kerja sekolah dibekalkan oleh guru.Ini tidak bila anak mereka balik tiada kerja yang dibekalkan.Segala kerja dibuat di dalam kelas.
Peringkat awal tahun satu mereka hanya dilatih untuk mengenal dan menyebut huruf dan perkataan.Jadi bagaimana nak bagi kerja sekolah.Apabila telah mahir barulah diajar membaca dan menjelang April barulah diperkenalkan dengan tulisan.Namun bagi murid yang celik sedikit diberikanlah kerja sampingan.Adalah kerja bertulis untuk murid itu lakukan.Tapi tak lah banyak sangat hingga membebankan mereka pulak di rumah.
Kalau kerja tak siap mak bapak dia pulak yang siapkan.Apabila cikgu semak,tulisannya berbeza dan apabila ditanya murid cakap mak yang tolong tuliskan.Apalah jenis mak ni.Janganlah kerana terlalu sayangkan anak hingga sanggup berbuat demikian.Konon takut anak dia dimarahi atau dipukul oleh cikgu hingga sanggup membantu anak mereka menyiapkan kerja yang dibekalkan.
Ada juga mak bapak yang terlalu sayangkan anak sampaikan anak tak pergi sekolah pun dia tak kesah.Anak menangis apabila sampai di sekolah.Tak tahan dengan karenah anak sanggup pula bawak anak balik ke rumah.Manjakan sangat.Dari kecillah nak didik anak dengan merotan dan memberikan penegasan.Ini tidak ikut saja kata anak.Sayangkan anak tu rotan-rotan ajelah.Dari kecillah kita rotan dia,nanti kalau dah besar kita pulak dia yang rotan.Menangis tak berlagulah mak bapak yang begini.Macam Anakku Sazali.
No comments:
Post a Comment